Fitnes menadžer postaje sve traženije zanimanje. Razlog ovome je sve veća potreba za aktivnim načinom življenja koji u velikoj meri utiče na kvalitet života i zdravlje pre svega. Procena je da će fitness & wellness predstavljati treću biznis revoluciju, nakon automobila i personalnog računara.
Zašto se traži fitnes menadžer?
Vlasničku strukturu velikog broja fitnes centara u Srbiji i regionu možemo podeliti u dva pravca. Prvi čine investitori, dok drugi pravac čine fitnes treneri i instruktori, ljudi iz struke.
Investitori
U investitore ubrajamo ljude ili kompanije koje su fitnes prepoznale kao „dobar biznis“ i ulažu kapital radi ostvarivanja profita. Oni uglavnom dolaze iz biznis sfera koje nemaju previše dodira sa fitnesom i potrebna im je stručna osoba koja će dalje voditi i širiti posao.
Fitnes instruktori i treneri
S druge strane, imamo fitnes instruktore i trenere koji su kroz godine rada izgradili ime svojim kvalitetom, pridobili veliki broj klijenata i shvatili da je pravi trenutak za pokretanje sopstvenog biznisa te ulazak u svet menadžmenta može biti totalna nepoznanica.
Ovo je sasvim normalna pojava jer je do sada njihovo interesovanje išlo u smeru usavršavanja iz oblasti treninga, kako bi sa svojim vežbačima ostvarili željene rezultate.
Koliko god se činilo lakim, nekom ko sa strane posmatra, kako jedan fitnes centar funkcioniše, kao neko ko ima 11 godina iskustva u menadžmentu fitnes centara, odgovorno tvrdim da je upravljati fitnes centrom izuzetno zahtevno i da se pored ogromnog znanja iz raznih oblasti menadžmenta traži i dosta odricanja u svakom pogledu.
Činjenica da je fitnes industrija u ekspanziji govori i to da „tržiste“ postaje sve surovije, a konkurencija sve veća.
Ovo će svakako doprineti unapređenju kvaliteta, što sa sobom povlači i veći broj aktivnih ljudi. Tri godine unazad, kada sam pričao sa vlasnicima fitnes centara, tvrdili su da im fitnes menadžer nije potreban i da oni mogu sve sami.
Danas, sve češće primam pozive od istih tih ljudi i mnogih drugih tražeći od mene da im pomognem u pronalaženju kvalitetnog menadžera koji bi mogao da preuzme vođenje kluba.
Nažalost, u regionu postoji mali broj ljudi koji bi u ovom trenutku mogli kvalitetno da obavljaju posao fitnes menadžera, te ih uvek isto savetujem, a to je pomoć pri izboru adekvatne osobe koja ima afinitete ka menadžmentu, zatim da se izabranom kandidatu pruži adekvatna edukacija i nakon toga preostaje razvoj kako kluba tako i menadžera.
Zatim sledi novo pitanje, a kako ja da znam šta da tražim, šta „moj“ fitnes menadžer treba da radi, koje su njegove odgovornosti, šta mogu da očekujem, šta treba da ponudim, i tako dalje.
Ovo je za mene bio dovoljan motiv da napišem blog u kojem bih predstavio tipičan profil fitnes menadžera, njegove odgovornosti, a istovremeno i dalji potencijal za razvoj koji ova pozicija može doneti.
Profil fitnes menadžera
Menadžer fitnes centra uglavnom radi u klubovima ili centrima koji imaju određene fitnes ili wellness programe ili u teretanama, a mogu da budu odgovorni i za:
- bazen
- sportsku halu ili teren
- spa i saunu
- kao i druge rekreativne sadržaje, ukoliko ih centar sadrži.
Njegova odgovornost podrazumeva dobro poznavanje oblasti u marketingu, ljudskih resursa i finansija, kako bi mogao da vodi fitnes centar, da organizuje događaje, osoblje kao i da se nosi sa odgovornošću tehničke prirode i da obezbedi zdravstvenu sigurnost.
FItnes menadžer je takođe odgovoran za ukupnu profitabilnost samog centra.
Veliki centri će možda imati potrebu i za nekoliko menadžera koji su specijalizovani za određenu oblast.
Odgovornosti fitnes menadžera
Zaduženja fitnes menadžera zavise od kapaciteta fitnes centra ili kluba. Postoje određene razlike u vođenju državnih i privatnih ustanova. U principu posao menadžera u fitnes centru može uključiti:
- kreiranje promotivnih aktivnosti kako bi se zadovoljile potrebe klijenata kao i generisanje prihoda
- promociju kluba ili fitnes centa kako bi se povećala posećenost, što uključuje i marketinška istraživanja koja će u tome pomoći
- održavanje dobrog odnosa sa klijentima, kako bi se isključila mogućnost gubitka postojećih članova
- stavljanje u prvi plan potrebe ciljne grupe
- brigu o održavanju higijene, osiguranju kao i eventualnim popravkama u samom centru
- regrutovanje, obuku i nadzor osoblja
- brigu o ispravnosti opreme
- snalažljivost u komunikaciji kada su primedbe klijenata u pitanju
- organizaciju određenih edukacija i organizovanje sportskih aktivnosti, koje su dobar način da se održi kontakt sa klijentima
- brigu o budžetu i prihodima
- kupovinu neophodne opreme za fitnes centar
- konstantno praćenje novina u menadžmentu kako bi se na dobar način organizovao raspored koji će biti u skladu sa potrebama klijenata
- pisanje mesečnih, nedeljnih i godišnjih izveštaja kao i planiranje i pripremanje budžeta
Plata fitnes menadžera
Zarada fitnes menadžera varira u odnosu na veličinu i lokaciju samog centra i od toga da li je u privatnom ili državnom vlasništvu.
Moguće je ostvarivanje bonusa koji su povezani sa zadržavanjem članova i privlačenjem novih. Ovakve bonuse je uglavnom moguće ostvariti u privatnom sektoru.
Radno vreme
Predviđen broj radnih sati fitnes menadžera je 40 u jednoj nedelji što ne uključuje standardno radno vreme, već podrazumeva rane i kasne smene kao i rad vikendom.
Menadžer fitnes centra može biti pozvan kako bi ispratio događaj ili kako bi zamenio nekog ko je od osoblja odsutan.
Šta donosi posao fitnes menadžera
- Zbog potrebe da se ispune određena očekivanja i finansijski ciljevi, ova pozicija može biti veoma stresna
- Ovaj posao se uglavnom radi iz kancelarije ali sa povremenim posetama različitim delovima fitnes centra
- Pored ovog posla nema prostora za posvećivanje drugom poslu, osim ako je iz oblasti fitnesa (povremeno trener ili konsultant)
- Pozicija podrazumeva puno radno vreme, a neki poslodavci omogućavaju neplaćene pauze u karijeri
- Radna mesta na ovoj poziciji su dostupna svuda u svetu, ali ih najčešće možete pronaći u urbanijim sredinama
- Kada je u pitanju dress code, može da se nosi sportska oprema, a pojedini menadžeri mogu da nose i odelo, što zavisi od politike fitnes centra
- Povremeno se mogu organizovati putovanja u inostranstvo, jer su određeni lanci klubova povezani i sve više se šire
Neophodne kvalifikacije za fitnes menadžera
Osoba koja aplicira za posao fitnes menadžera trebalo bi da poseduje diplomu iz oblasti kao što su: biznis i menadžment, psihologija, sport ili trgovina. Dolazak na ovu poziciju bez diplome je moguć ali se u tom slučaju startuje od neke niže pozicije. Tako da se karijera može započeti kao asistent, a kasnije se kroz rad, zalaganje može doći do pozicije menadžera kluba.
Ukoliko se poseduje diploma, to omogućava da se aplicira direktno za menadžersku poziciju.
Poslodavci na razgovoru treba da gledaju personalne interese, kolika je zainteresovanost za menadžment, biznis i veštine relevantne za fitnes oblast, ali treba obratiti pažnju i na obrazovanje i stečenu diplomu. Tako da je potrebno tražiti dokaz o tome da postoje određene kvalifikacije ili završeni kursevi, prilikom apliciranja za posao.
Veštine koje menadžer fitnesa treba da poseduje
Neophodno će biti da se pokaže:
- Interesovanje za fizičku aktivnost i sport
- Odgovornost, preciznost i analitičnost, da je kandidat odličan u organizaciji
- Komunikativnost, ljubaznost i prilagođavanje rada svim ciljnim grupama
- Fleksibilnost i orijentisanost ka timskom radu kao i liderske sposobnosti
- Poznavanje rada na računaru
Radno iskustvo
Prethodno iskustvo na istoj ili sličnoj poziciji je poželjno ali ne i neophodno. Prednost treba da imaju osobe koje su se bavile istim ili sličnim poslom, a to mogu biti fitnes instruktori ili osobe koje su radile na info pultu u fitnes centrima. Dodatna je prednost ako se kandidat bavio marketingom, planiranjem događaja i ukoliko ima iskustva u prodaji.
Profesionalni razvoj
Kao što sam napomenuo, novajlije u fitnes menadžmentu će najverovatnije početi kao asistenti i poboljšaće svoje iskustvo kroz rad, na taj način će doći do više pozicije.
Mnogi veći fitnes centri nude programe obuke unutar svoje organizacije. Obuke mogu podrazumevati na primer: poboljšavanje veština rada na računaru, rada u timu, komunikativnih veština kao i pohađanje određenih seminara koji mogu da doprinesu vašem profesionalnom razvoju.
Napredak u karijeri fitnes menadžera
Izgledi za unapređenje su uglavnom veliki kada je reč o ovoj poziciji, kada se dostigne određen nivo iskustva kroz karijeru, dolazi do njenog razvoja što znači i premeštanje u veće centre gde se mogu preuzeti i veće odgovornosti.
Interno unapređenje je takođe moguće kada se steknu neophodna znanja i veštine. Tako da se može doći do pozicije generalnog menadžera ili regionalnog menadžera (gde se dobija mogućnost upravljanja većim brojem fitnes centara) naravno, mogućnosti zavise od menadžera i od poslodavca.
Moguće je takođe da se menadžeri prekvalifikuju na prodaju ili marketing, kako za velike centre tako i za lanac fitnes centara.
Sa ove pozicije se lako posao može naći i u kompanijama koje prodaju fitnes opremu ili rešenja kao što je slučaj sa našom kompanijom koja zastupa vodeće brendove Les Mills, Body Bike, a razvili smo i prvo softwersko rešenje za menadžment fitnes centara, te su ljudi koji poznaju ovaj „zanat“ više nego dobrodošli kod nas.
Obuka i stručno usavršavanje nikada ne prestaju. Spektar veština upravljanja koje treba razvijati je širok, a promene se dešavaju i sada dok ovo čitaš i ono što je važilo na početku sada možda više nije aktuelno.
Ukoliko budete imali bilo kakvih pitanja, slobodno pišite u polju za komentare ovog bloga, biće mi zadovoljstvo da odgovorim i time pomognem u daljem razvoju vašeg fitnes centra.
Sanela Letic
Magistar ekonomije, dugogodisnje iskustvo u finansijskom sektoru. Takodjer i ereps certificirani fitnes instruktor(ka). U procesu pokretanja vlastitog fitnes centra. Sve sugestije su dobrodosle.
Milan Ivetić
Zdravo Sanela,
Pre svega želim da se zahvalim na izdvojenom vremenu da pročitaš naš blog. Verujem da tebi kao ekonomisti neće biti strano da uradiš kvalitetan biznis plan i postaviš targete koji će ti pomoći da posao što pre načiniš rentabilnim. Međutim, ono što je važnije od izrade biznis plana jeste da sebi daš odgovor na sledeća tri pitanja:
Šta će biti moja diferencijacija u odnose na centre koji već postoje? Ovo će ti pomoći da napraviš jasnu razliku u odnosu na konkurenciju i otvara ti mogućnost da se takmičiš ponudom i uslugom umesto nižim cenama što je sve češće slučaj.
Kada budeš imala jasne odgovore na ova tri pitanja i budeš sigurna da je to to, sledeći korak je biznis plan i nakon toga realizacija istog.
Želim ti puno sreće i budi slobodna da se javiš za sva pitanja ili nedoumice koje možeš imati.