Popularnost fitnesa svakodnevno raste u tolikoj meri da je polako preuzeo vođstvo nad fudbalom, koji, kao što znamo, važi za najvažniju sporednu stvar na svetu. To potvrđuje i statistika, koja kaže da je 75% celokupne svetske populacije starije od 18 godina fizički aktivno, a da 74% njih trenira upravo u fitnes centrima.
Činjenica da fitnes industrija doživljava rapidni rast otvorila je mnoga pitanja, od kojih je glavno sledeće: stručni kadar na svim nivoima jedne organizacije.
Nedovoljno agilni obrazovni sistemi u regionu nisu prepoznali potrebu za prilagođavanjem nastavnog plana i programa kako bi odgovorili zahtevima tržišta, te su sportsko-rekreativne organizacije, kada su u pitanju organizacija poslovanja i obuka i edukacija ljudskih resursa, prepuštene same sebi.
Kada je u pitanju menadžment jedne sportsko-rekreativne organizacije, bilo da se radi o strategijskom ili operativnom, u većini slučajeva on je u nadležnosti vlasnika organizacije, što je sasvim u redu sve do onog trenutka kada organizacija počne da raste i da se razvija.
Kroz studiju slučaja “Regrutacija i selekcija operativnog fitnes menadžera” predstavićemo vam celokupan proces, koji smo sproveli za poznati domaći lanac fitnes centara Athltic’s Gym.
Sprovedeni proces dao je odličan rezultat i upravo zbog toga verujemo da će vam ova studija slučaja biti od velike koristi i dati jasne smernice ukoliko vam se ukaže potreba za otvaranjem pozicije Operativnog fitnes menadžera.
Klijent
Athletic’s Gym predstavlja lanac klubova sa dugogodišnjom tradicijom, koji u Beogradu posluje duže od dve decenije. U pitanju je jedan od onih klubova koji postavlja i pomera standarde u poslovanju na viši nivo.
Na svom putu rada i razvoja u fitnes&health industriji svojim članovima pruža jedinstveno fitnes iskustvo, a priča koju ispisuje u životima mnogih Beograđana započela je na skromnih 120 kvadratnih metara, dok danas – 25 godine kasnije – sa svojih 5 lokacije zauzima neverovatnih 3.500 kvadratnih metara sa blizu 60 zaposlenih u okviru kompanije.
Sa željom da više vremena posveti strateškom menadžmentu i razvoju poslovanja, osnivač Athletic’s Gyma prepoznao je potrebu za formiranjem bolje organizacione strukture, koja je zahtevala otvaranje novih pozicija, pre svega pozicije fitnes menadžera lokacije, a zatim i pozicije operativnog fitnes menadžera, koji bi imao zadatak da preuzme koordinaciju i komunikaciju sa menadžerima lokacije.
Cilj
Sa željom da ovu važnu poslovnu odluku sprovede na najvišem mogućem nivou, a da pri tom redovno poslovanje ne bude zapostavljeno, osnivač Athletic’s Gyma kontaktirao je naš iFit tim kako bi smo pomogli u realizaciji projekta.
Nakon detaljnije analize zahteva, sa ciljem da dodatne troškove svedemo na minimum, došli smo do zaključka da je prvi korak ka realizaciji ovog projekta zapošljavanje operativnog fitnes menadžera, koji će kasnije, zajedno sa vlasnikom kompanije, selektovati i obučiti ljude na ostalim nivoima organizacije.
Sam proces regrutacije i selekcije trajao je dva meseca i zahtevao je određeni broj aktivnosti, koje ćemo vam predstaviti u daljem tekstu..
Rešenje
Proces realizacije projekta podelili smo u četiri faze:
- Izrada profila radnog mesta Operativni fitnes menadžer
- Oglašavanje otvorene pozicije
- Proces selekcije
- Onboarding
Izrada profila radnog mesta Operativni fitnes menadžer
Kako ova pozicija nije prethodno postojala unutar organizacije Athletic’s Gyma, prvi korak bio je da kreiramo profil radnog mesta kako bismo jasno definisali obaveze i nadležnosti Operativnog fitnes menadžera.
Ovu fazu započeli smo intervjuom sa vlasnikom Athletic’s Gyma, koji je izneo svoje zahteve kao i viđenje ovog radnog mesta unutar organizacije.
Nakon toga zadatak iFit tima bio je da sagleda zahteve, definiše procese i na osnovu toga izradi dokument koji će jasno opisati nadležnosti i obaveze na dnevnom, nedeljnom, mesečnom, kvartalnom i godišnjem nivou.
Izrada profila radnog mesta umnogome nam je pomogla da definišemo ciljnu grupu za ovu poziciju, kojoj je trebalo da se obratimo u fazi dva – kroz oglašavanje.
Oglašavanje otvorene pozicije za operativnog fitnes menadžera
U većini slučajeva za potrebu oglašavanja otvorene pozicije poslodavci koriste dostupne internet portale i sajtove za zapošljavanje. Vođeni prethodnim iskustvima znali smo da ne smemo da se oslonimo isključivo na ovaj kanal komunikacije.
Doneli smo odluku da oglas postavimo tamo gde je višemilionski auditorijum, a to su društvene mreže Facebook i Instagram. To da je odluka bila pravi izbor, govori činjenica da je osoba koju smo na kraju izabrali i koja je prihvatila posao oglas videla zahvaljujući upravo našem Facebook oglasu.
Postavljanje oglasa na Facebooku i Instagramu zahtevala je dodatne aktivnosti, te se u taj proces uključila i marketinška agencija, koja gotovo od samog početka prati Athletic’s Gym u realizaciji njihovih marketinških aktivnosti.
Podelili smo zaduženja tako što je zadatak agencije bio da kreira vizuale, koje ćemo koristiti za komunikaciju, dok je naš zadatak bio da napišemo tekst oglasa, koji je objavljen na sajtu Atheltic’s Gyma kako bi zainteresovani mogli da dobiju više informacija o otvorenoj poziciji i prijave se za nju.
Sledeći korak bio je promovisanje oglasa, za šta smo koristili Facebook Business Manager kako bismo preciznije mogli da targetiramo ciljnu grupu, kao i sve ostalo što je bilo neophodno da bi oglašavanje bilo uspešno.
Pored Facebooka, Instagrama i sajtova za zapošljavanje, otvorenu poziciju oglasili smo u svim objektima Atheltic’s Gyma, te smo ovu informaciju plasirali i kroz email kampanju.
Proces selekcije
Kako je strategija oglašavanja bila izuzetno uspešna, usledila je sledeća faza – proces selekcije, koji je takođe bio podeljen u nekoliko faza.
Prvi korak bio je da pregledamo prijave svih kandidata i izaberemo one za koje smo smatrali da imaju najveći potencijal.
Za potrebe ove faze selekcije koristili smo informacije i podatke iz CV-a kandidata, kao i iskustva prethodnih poslodavaca sa kojima smo lično kontaktirali u cilju kreiranja što kompletnije slike o osobi koju ćemo pozvati na intervju.
Druga faza selekcije bio je intervju sa izabranim kandidatima, tokom kojeg smo sklapali kockice koje su nam nedostajale i ujedno dali mogućnost kandidatima da pitaju sve što ih zanima kako bi i sami dobili širu sliku o poziciju za koju konkurišu.
Naredna faza podrazumevala je testiranje kandidata, koje je uključivalo test opšte informisanosti, test logike, kao i studiju slučaja, koja je sadržala zadatak rešavanja potencijalnog problema u poslovanju.
Zašto je ovo sve važno?
Osoba koja će voditi vaš fitnes klub nije samo neko ko je trener i razume se u sport, već mnogo više – neko ko razmišlja „out of the box“ i ne može i ne treba da bude usmeren samo na jednu oblast, već ima razne veštine i znanja – komunikacione, liderske, organizacione, socijalne…
To je osoba koja treba da vodi vaše zaposlene, a preduslov za to nije samo činjenica da voli da trenira, već mnogo više.
Menadžer u fitnesu nema pravo radno vreme – on mora biti dostupan kada je to neophodno i, shodno tome, treba prvo dobro organizovati sebe i svoje obaveze kako bi mogao da organizuje tim.
On je taj koji definiše, bavi se administracijom, operativnim zadacima, izveštavanjima, sprovodi strategiju u dogovoru sa vlasnikom.
Upravo kroz završni intervju, koji je bio poslednja faza selekcije, želeli smo da vidimo kako, na koji način i koliko su odabrani napredovali kada je pogled na menadžerski posao u pitanju jer vrlo često se desi da i sami kandidati kroz proces selekcije, regrutacije i testiranja dosta nadograde sebe, bez obzira koliko taj proces traje.
Na tom intervjuu mi često i očekujemo da kod odabranih vidimo jedan viši nivo interesovanja, veći, jači entuzijazam, kao i da je osoba koja treba da započne radni odnos već istražila kompaniju i dublje ušla u sve sfere kojima će se baviti.
Na kraju procesa selekcije pripremili smo izveštaj, koji je vlasnika Atheltic’s Gyma uzeo u obzir prilikom donošenja konačne odluke o izboru osobe kojoj će ukazati poverenje.
Onboarding
Tokom onboardinga izabranog kandidata dali smo punu podršku Athletic’s-u kako bi odabranog operativnog fitnes menadžera uveo u sve njegove obaveze i sfere poslovanja. Takođe, prvih šest meseci rada novozaposlenog bili smo podrška u celom procesu i na raspolaganju za svaku vrstu sugestije i praćenja toka rada menadžera, koji je ujedno bio i njegova obuka.
Rezultat
Izabrani kandidat za poziciju operativnog fitnes menadžera, uz našu podršku i podršku vlasnika Athletic’s Gyma, vrlo je lako savladao osnove svog posla, čime je od starta u velikoj meri preuzeo na sebe operativne aktivnosti i time dao prostora vlasniku Athletic’s Gyma da se bavi razvojem biznisa.
Kako znamo da je iza svih nas uspešno realizovan projekat?
Početak rada operativnog fitnes menadžera obeležio je jedan od najizazovnijih perioda modernog doba, pandemija izazvana korona virusom. Poslovanje u doba pandemije se, u najmanju ruku, može nazvati izazovnim.
To da je u takvim uslovima, a nakon svega godinu dana od početka rada operativnog fitnes menadžera, Athletic’s Gym otvorio jednu zasigurno najekskluzivniju lokaciju u Beoshoping centru, koja predstavlja spoj tradicije duge 25 godina i inovacije, koje fitnes trendovi stavljaju pred vlasnike sportsko-rekreativnih centara, govori da je projekat uspešno realizovan.
Promena koju doneseš odlukom da zaposliš nekoga zahteva da promeniš i sebe.
Naše iskustvo svedočilo je činjenici da većina vlasnika malog biznisa misli da sve može i treba da radi sama jer su najčešće sami i počinjali poslovanje, ali poenta je sledeća – ako zaposlite menadžera koji se time bavi, treba ga pustiti da greši na malim stvarima i pomoći mu da te greške uvidi, ponovi zadatak i priđe mu drugačije.
Tako on jača menadžerske, a vi kao poslodavac unapređujete liderske sposobnosti, što rezultira činjenicom da organizacija raste u svakom smislu. Tu možda i leži jedan od tih malih tajnih sastojaka uspeha svake organizovane i uspešne kompanije.
Upravo zato želimo da se zahvalimo gdinu Vladimiru Joksimoviću, vlasniku Athletic’s Gyma, koji je zasigurno najviše zaslužan za uspeh koji smo postigli.
Od prvog dana kada smo započeli rad na ovom projektu bio je svestan činjenice da ovo nije samo promena za kompaniju, već i trenutak kada će biti potrebno da menja i sebe i svoje navike, kao i način rada, koji se kroz 25 godina dugu karijeru rasta i razvoja Atheltic’s Gyma pokazao kao izuzetno uspešan.
Ipak, bilo je vreme da se lestvica podigne na viši nivo – i to je i učinjeno.
U fitnes industriji, koja je brzorastuća i mlada disciplina, teško je napraviti predikcije struktura zaposlenih, ali fitnes biznis je isti kao i svi ostali. Ako pogledate bilo koju organizaciju, bez obzira na to kojoj industriji pripada, videćete da je osnova uspeha upravo u samoj organizaciji i to je ono ka čemu i fitnes industrija treba da teži.
Ipak, iako mlada i nedovoljno razvijena industrija, veoma smo zadovoljni činjenicom da su i lokalni fitnes centri krenuli u ovom smeru i da su upravo iFit prepoznali kao partnera koji im u procesu organizacionog i strukturnog širenja i razvoja mogu pomoći.